Huset

Huset är något som tagit mycket tanke plats denna veckan. För er som inte vet så var huset den största anledningen till varför vi flyttade hem till Nybro från Göteborg. Det är ett underbart hus som ligger ute på landet utanför Nybro. Det är en släcktgård som under alla befintliga år gått i generationer. Idag ägs huset av pappa och han har känt det sista åren att han hade behövt sälja det på grund av att det mer eller mindre börjar bli i för dåligt skick. Pappa har alltid älskat huset och var där mycket under hela sin uppväxt då min farfar ägde huset (det var också min farfars föräldrar hem). När min farfar dog av en hjärtinfarkt 1986 samma år som jag föddes bestämde sig pappa för att köpa loss huset och sen dess har han varje ledig tid åkt upp dit för att sköta om huset och skogsmarken. Huset är pappas flykt och frizon och för ca ett år sedan beslutade jag och Anton oss för att vi ville ta över huset, vilket pappa är väldigt glad över såklart. Huset är ett otroligt renoveringsobjekt som nu har stått tomt i ca 50 år. Helt sjukt mycket och göra helt klart, men både Anton och jag känner att det är värt det! Så fort jag och Anton tar oss ut dit får vi en känsla av frid och vi känner verkligen hur rätt detta beslutet är. Huset har verkligen en själ och en historia och det kommer bli en ära för oss att ta över huset och låta det fortsätta gå i släckten. 

Anledningen till varför jag nu tänker lite extra mycket på huset är att det igår gjordes en besiktning på huset. Jag var förbered på det värsta men det visade sig att huset ändå trotts allt var i ett relativt gott skick med tanke på omständigheterna. Fortfarande mycket och göra men ändå ett positivt besked. Vi kan behålla fasaden, timmerväggarna och golven och mycket av taket. Men det som nu är mest akut är taket eftersom det idag läcker in så efter semestern i sommar kommer det bli gjort. Känns spännande!

Ni kanske undrar varför jag skriver om detta på min design blogg. Anledningen till detta är att projektet kommer ta mycket av min lediga tid i framtiden och att huset kommer bli ett designprojekt till mig själv. Jag kommer nu få friheten att designa huset precis som jag vill, nästan i alla fall=) Mer uppdatering om detta kommer ni säkert finna här på bloggen i framtiden!

Här visar jag lite bilder på huset från idag..










Kommentarer
Postat av: Kristin

Åh, vilket fint hus Linn! Grattis!! Kram

2011-04-07 @ 23:54:11
URL: http://blogg.kristinerseus.com
Postat av: ida, calle och sigrid

Jättefint! ska bli kul att se det i verkligheten.

2011-04-09 @ 14:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0